اصل مجاورت فضایی
منطق نظری: ارائه کلمات وتصاویر در مجاورت یکدیگر ، این امکان رادراختیار فراگیران قرار می دهد تاتصاویر وکلمات را دریک زمان درحافظه فعال خود ضبط کنند .برعکس ، زمانی که کلمات وتصاویر دورازیکدیگر برروی صفحه کتاب یا رایانه ظاهر می شوند ، فراگیران باید برای کاوش تصاویر وکلمات مرتبط ، ازمنابع شناختی خود استفاده کنند ، درچنین شرایطی ، احتمال ظبط تصاویر وکلمات مرتبط درحافظه فعال به صورت همزمان بسیار پایین خواهد بود .
منطق تجربی : درچند آزمون یادسپاری وانتقال برگزار شده فراگیرانی که کلمات و تصاویر را درکناریکدیگر دریافت کرده اند بهتر ازعملکرد فراگیرانی بوده که کلمات وتصاویرمرتبط رابه صورت پراکنده ودوراز یکدیگر دریافت کرده اند .
فضا بعنوان یک منبع اقتصادی
تصمیم گیری درباره طراحی چند رسانه ای هارامی توان نوعی تصمیم گیری اقتصادی درنظر گرفت چراکه طراح به تخصیص فضاهای موجود برروی صفحه کتاب یا رایانه مبادرت ورزد .
طراحان چند رسانه ای باید درکنار تصمیم گیری درخصوص میزان تخصیص بخشهایی از صفخه کتاب یا رایانه به کلمات یاتصاویر ، نحوه چیدمان کلمات را نیز دربخشهای مربوطه تعیین کنند .