اصل مجاورت فضایی

اصل مجاورت فضایی  : یادگیری فراگیران هنگامی بهتر خواهد بود که کلمات وتصاویر مرتبط ، درمجاورت یکدیگر برروی صفحه کتاب یا رایانه ارائه شوند .

منطق نظری: ارائه کلمات وتصاویر در مجاورت یکدیگر ، این امکان رادراختیار فراگیران قرار می دهد تاتصاویر وکلمات را دریک زمان درحافظه فعال خود ضبط کنند .برعکس ، زمانی که کلمات وتصاویر دورازیکدیگر برروی صفحه کتاب یا رایانه ظاهر می شوند ، فراگیران باید برای کاوش تصاویر وکلمات مرتبط ، ازمنابع شناختی خود استفاده کنند ، درچنین شرایطی ، احتمال ظبط تصاویر وکلمات مرتبط  درحافظه فعال به صورت همزمان بسیار پایین خواهد بود .

منطق تجربی : درچند آزمون یادسپاری وانتقال برگزار شده فراگیرانی که کلمات و تصاویر را درکناریکدیگر دریافت کرده اند بهتر ازعملکرد فراگیرانی بوده که کلمات وتصاویرمرتبط رابه     صورت پراکنده ودوراز یکدیگر دریافت کرده اند .

فضا بعنوان یک منبع اقتصادی

تصمیم گیری درباره طراحی چند رسانه ای هارامی توان نوعی تصمیم گیری اقتصادی درنظر گرفت چراکه طراح به تخصیص فضاهای موجود برروی صفحه کتاب یا رایانه مبادرت ورزد .

طراحان چند رسانه ای باید درکنار تصمیم گیری درخصوص میزان تخصیص بخشهایی از صفخه کتاب یا رایانه به کلمات یاتصاویر ، نحوه چیدمان کلمات را نیز دربخشهای مربوطه تعیین کنند .

نقش تکنولوژی های ارتباطی و تکنولوژی آموزشی در آموزش

پيشرفتهای جهاني در فناوری ارتباطات و اطلاعات باعث گسترش وسيع فرصت های يادگيری و دسترسی به منابع تحصيلی و آموزشی شده است به گونه ای که اين امر با ابزارها و روشهای سنتی اصولا قابل تصور نبوده است .بکارگيری اين فناوری نو نه تنها موجب تسريع و تسهيل فراوان در تعليم وتعلم و همچنين ارتقای سطح مديريت اثر بخش نظامهای آموزشی گرديده است.بلکه باعث شده است که در مفاهيم و مبانی بسيار متداول در نظامهای آموزشی سنتی نيز تغيير وتحول بسيار زيادی حاصل شود .لذا ميزان اهميت واتکا بر کتاب و مواد درسی از پيش تعيين شده برای هر کلاس وهر دوره تحصيلی .نحوه ارزيابی روش های تعليم وهمچنين بر اورد اثر بخشی وميزان يادگيری وتعلم .نقش و ارزش تکاليف وامتحانات دوره ای .نحوه رابطه معلم و شاگردی همگی از مواردی هستند که با بهره گيری از فناوری ارتباطات و اطلاعات دچار تغيير شده اند .
نتيجه اينکه ؛آيا استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در اوزش وپرورش لازم است يا نه؟؛ديگر مساله ما نيست بلکه امروزه ؛چگونه می توان فناوری ارتباطات و اطلاعات را به صورت موفقيت آميز در مدارس مورد استفاده قرار داد؟؛سوال و چالشهای اصلی پيش روی ماست .لذا ضرورت دارد که نظامهای آموزشی و تحصيلی کشور ما به طور عام ونظام اموزش وپرورش به طور خاص از پيشرفتهای حاصله در اين حوزه نهايت استفاده را می برند.در دنیای ارتباطات و در نقش رسانه های همگانی (Mass Media ) برای آموزش و اطلاع رسانی به مردم می توان به روزنامه ، رادیو و تلویزیون ، کامپیوتر ،ماهواره و ... اشاره کرد .( مازار ،1375 ) که متأسفانه این گونه وسایل برای مردم ، یک سرگرمی در نظر گرفته می شوند و در زندگی اکثریت مردم نسبتاً کم اهمیت قلمداد می شوند . این دیدگاهی بس گمراه کننده و اشتباه است . وسایل ارتباطی که ما برای سرگرمی و تفریح از آنها استفاده می کنیم در آموزش و در نهایت تجربه ما تأثیر فراوان و بسزایی دارند . این امر تنها به این علت نیست که آنها بر نگرش های ما به شیوه های خاصی تأثیر می گذارند ،بلکه از آن روزی که آنها وسیله دسترسی به اطلاعاتی هستند که بسیاری از فعالیت های اجتماعی ما به آن بستگی دارد .