خودمان راباور کنیم

Believe in yourself

You can achieve anything you want if you put your mind to it

Appreciate the gift of inner power you have been given and

overcome your fears and doubts. Don't look at what you don't

have. Look at what you have and make best use of it right now

مقاله ای راجع به املا در دبستان

«سفید، خاکستری، سیاه»[1]؛ در زنگ «املا»[2]

حمید جعفریان یسار، مدرس مراکز تربیت معلم استان قم

شناخت شناسی کلمه «املاء»

املاء کلمه ای است، عربی و مصدر. این کلمه در ترجمه فارسی به معانی؛ پر کردن، نویسانیدن دیگری را به تلقین، از خود چیزی گفتن، مطلبی را تقریر کردن تا کسی بنویسد، نوشتن از تلقین دیگری، نوشتن مطلبی که دیگری تقریر کند، طریق نوشتن کلمات، درست نویسی، نوشتن ترکیب حروف موافق قاعده و  رسم الخط؛ استفاده شده است.[3] ریشه لاتین آن فرانسوی است و به معنی «مطلبی که کسی املا کند و دیگری بنویسد»، آمده است.[4] با نگاهی مختصر ولی جدی، به مفاهیم برگردان املا، مفهوم درس به معنی عام از آن استخراج نمی شود. همچنین با نگاهی گذرا به مواد درسی کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی اروپایی، درسی به نام دیکته، چیزی که در ایران مصطلح است، وجود ندارد.[5]

راستی هدف از املا چیست؟ به چه دلیل منطقی معلمان باید بگویند و دانش آموزان فقط بنویسند آن هم بدون کمک از کسی یا منبعی؟ بعد از املا چه اتفاقی می افتد؟ به طور جدی چه فرایند یادگیری در املا، اتفاق می افتد؟ نمرات دانش آموزان در املا، نشان از دانسته های آنها است یا نشان از ندانسته های آنان؟ آیا کسی برای املا طرح درس روزانه با تمام جزئیاتش طراحی کرده است؟ هدف کلی، اهداف جزیی، رفتار ورودی، رفتار خروجی، روش آموزش یا تدریس، ابزار و وسایل و ...؛ چگونه برای آن پیش بینی شده است؟ آیا هدف از املا سنجش میزان درست نویسی است یا طرحی است برای آموزش درست نویسی، کدام یک؟ راستی چرا در دبیرستان، از املا به معنای دوره ابتدایی و دوره راهنمایی خبری نیست؟ آیا املا در دبیرستان کم اهمیت می شود و یا به دانش آموزان دبیرستانی نمی توان، همانند کودکان دوره ابتدایی، املا گفت؟

ادامه نوشته

ضرورت تشکیل دوره دکتری تکنولوژی آموزشی:

ضرورت اجرا دوره دکتری تکنولوژی آموزشی:

عصری که در آن به سر می بریم عصراطلاعات است. سرعت تحولات علمی و فنی در همه زمینه هایکی از ویژگی های این عصر است.برای هماهنگ شدن با این تحولات نیازمندارائه راهکارهای مناسبی در زمینه ی آموزش و یادگیری هستیم به طوری که بتوانیم انسانهایی را تربیت کنیم که بتوانند با این تحولات سازگار شده و خود نیز بتوانند در روند این تحولات سهیم باشند. تکنولوژی آموزشی رشته ای است که سعی دارد با ارائه راهکارها و فناوریهای نوین آموزشی، یادگیرندگان را برای سازگاری باشرایط موجود یاری دهد.

ادامه نوشته

طراحی آموزشی بر اساس مدل مریل

قدم های لازم جهت طراحی آموزشی بر اساس مدل مریل به ترتیب عبارتند از :

     الف)   طبقه بندی هدفهای آموزشی مریل

مریل برای اولین بار سطوح عملکردی مورد انتظار از شاگردان را ، در پایان آموزش به سه سطح تقسیم می کند .او معتقد است : که این سطوح در عین اینکه همه ، عملکردی هستند، از نظر کاری که فراگیر باید برای نمایش یادگیری انجام دهد و فعالیت ذهنی که لازمه ی یادگیری هر یک از آنهاست ، شرایط  مختلف دارند....

ادامه نوشته

تکنولوژی آموزشی ومراکز یادگیری

تكنولوژي آموزشي را به زبان ساده مي‌توان دانش چگونگي ايجاد شرايطي براي تغيير در رفتارهاي فردي و جمعي جوامع آموزشي به كمك امكانات موجود تعريف كرد كه چهار هدف اصلي تسهيل يادگيري، تسريع يادگيري، تثبيت يادگيري و تعميق يادگيري را دنبال مي‌كند. امروزه برخي از صاحب‌نظران تكنولوژي آموزشي تغييرات حاصل از عصر الكترونيك را با نام تكنولوژي آموزشي از راه دور معرفي كرده و آن را در چند نسل طبقه‌بندي مي‌كنند كه نخستين نسل آن به تهيه و ارسال كتاب‌ها، جزوات و بسته‌هاي آموزشي به دقت طراحي شده و هدفمند باز مي‌گردد. با اين وجود آنچه مسلم است، اين است كه تاريخچه تكنولوژي آموزشي به تولد آموزش و يادگيري باز مي‌گردد. هرجا آموزش و يادگيري وجود داشته، ردپايي از تكنولوژي آموزشي نيز وجود داشته است. همچنين «كاربرد ابزارها و تكنولوژي در آموزش و پرورش به تابلوهاي گلي، لوحه‌هاي طراحي و كاغذهاي دست‌ساخته پيش از گوتنبرگ باز مي‌گردد.»

ادامه نوشته

الگوهاي طراحي آموزشي

الگوهاي طراحي آموزشي


الگو، نقشه كلي انجام كار و طرح فعاليت هاي از پيش تعيين شده است كه با توجه به شرايط و مقتضيات مي توان در آن تغييراتي ايجاد كرد. الگو بر حسب نوع كار انواع مختلفي دارد. الگوهاي طراحي آموزشي نيز نقشه يا طرح از پيش تعيين شده فعاليتهايي است كه طراح آموزشي بايد در شرايط متفاوت از آن پيروي كند تا به نتايج مورد نظر دست يابد الگوهاي آموزشي بر حسب محيطي كه در آن به كار گرفته مي شوند انواع گوناگوني دارند و طراح آموزشي مي تواند بر اساس تجارب خود تغييراتي در آنها ايجاد كند تا پاسخگوي نيازهاي گوناگون در وضعيت هاي مختلف باشد.

ادامه نوشته

اولین روزدبستان

 

اولین روز دبستان باز گـــــــــــرد                   کودکی هاشادوخندان باز گرد         

بازگرد ای خاطرات کودکــــی                        برسواراسب های چوبکی       

خاطرات کودکی زیباترنــــــــــــد                    یادگاران کهن مانا ترند      

درس هـای سال اول ساده بود                     آب بابابه سارا داده بود

درس پندآموز روباه وخروس                          روبه مکار ودزدوچاپلوس

روز مهمانی کوکب خانم است                      سفره پراز بوی نان گندم است

کاکلی گنجشککی باهوش بود                     فیل نادانی برایش موش بود

باوجود سوز وسرمای شدید                        ریزعلی پیراهن از تن می درید

تادرون نیمکت جامی شدیم                         ماپراز تصمیم کبری می شدیم

پاکن هایی زپاکی داشتیم                           یک تراش سرخ لاکی داشتیم

کیفمان چفتی به رنگ زرد داشت                 دوشمان از حلقه هایش درد داشت

گرمی دستانمان از آه بود                           برگ دفتر ها به رنگ کاه بود

مانده درگوشم صدایی چون تگرگ              خشخش جاروی مادرروی برگ

همکلاسی های من یادم کنید                    بازهم درکوچه فریادم کنید

 همکلاسیهای دردورنج وکار                       بچه های جامه های وصله دار

بچه های دکه سیگار سرد                         کودکان کوچک اما مرد مرد

کاش هرگز زنگ تفریحــی نبود                   جمع بودن بود وتفریقی نبود

  کاش می شد باز کوچک می شدیم          لااقل یک روز کودک می شدیم

یاد آن آموزگار ساده پوش                          یاد آن گچها که بودش روی دوش

ای معلم نام وهمیادت به خیر                    یاد درس آب وبابایت به خیر

ای دبستانی ترین احساس من                  بازگرد این مشق هاراخط بزن

 

 

The ADDIE model 2

ISU College of Education title
ISU College of Education Logo Analyze Phase Design Phase Develop Phase Implement Phase Evaluate Phase
Spires
Analyze Phase
Design Phase
Develop Phase
Implement Phase
Evaluate Phase
The ADDIE model is a generic and simplified instructional systems design (ISD) model. ADDIE is short for Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate.

In the analyze phase, the instructional problem is clarified, the goals and objectives are established, and the learning environment and learner characteristics are identified. The design phase is where the intructional strategies are designed and media choices are made. In the develop phase, materials are produced according to decisions made during the design phase. The implement phase includes the testing of prototypes (with targeted audience), putting the product in full production, and training learners and instructors on how to use the product. The evaluation phase consists of two parts: formative and summative. Formative evaluation is present in each stage. Summative evaluation consists of tests for criterion-related referenced items and providing opportunities for feedback from the users.

Idaho State University College of Education
Science, Math, & Technology Education
A. W. Strickland, Ph.D.
Campus Box 8059, Pocatello ID 83209-8059
(208) 282-3780 | (208) 282-2244 Fax

ADDIE Model

 

Summary: The ADDIE model is a systematic instructional design model consisting of five phases: (1) Analysis, (2) Design, (3) Development, (4) Implementation, and (5) Evaluation. Various flavors and versions of the ADDIE model exist.

Originator: Unknown.  Refined by Dick and Carey and others.

Key terms: Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation 

ADDIE Model

The generic term for the five-phase instructional design model consisting of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation.  Each step has an outcome that feeds into the next step in the sequence.  There are probably over 100+ different variations of the generic ADDIE model.

The five phases of ADDIE are as follows: 

Analysis

  • During analysis, the designer identifies the learning problem, the goals and objectives, the audience’s needs, existing knowledge, and any other relevant characteristics.  Analysis also considers the learning environment, any constraints, the delivery options, and the timeline for the project.

Design

  • A systematic process of specifying learning objectives.  Detailed storyboards and prototypes are often made, and the look and feel, graphic design, user-interface and content is determined here.

Development

  • The actual creation (production) of the content and learning materials based on the Design phase.

Implementation

  • During implementation, the plan is put into action and a procedure for training the learner and teacher is developed.  Materials are delivered or distributed to the student group. After delivery, the effectiveness of the training materials is evaluated.

Evaluation

  • This phase consists of (1) formative and (2) summative evaluation. Formative evaluation is present in each stage of the ADDIE process. Summative evaluation consists of tests designed for criterion-related referenced items and providing opportunities for feedback from the users.  Revisions are made as necessary.

Rapid prototyping (continual feedback) has sometimes been cited as as a way to improve the generic ADDIE model.

For more information, see:

  • Dick, W., & Carey, L. (1996). The Systematic Design of Instruction (4th Ed.). New York: Haper Collins College Publishers.
  • Leshin, C. B., Pollock, J., & Reigeluth, C. M. (1992). Instructional Design Strategies and Tactics. Englewood Cliffs, NJ: Education Technology Publications.

کلاسهای مجازی درآموزش الکترونیکی

امروزه استفاده از رايانه، زندگي بشر را در تمامي وجوه دگرگون ساخته است. مطالعات انجام شده در ارتباط با برنامه هاي توسعه اغلب كشورها، نشاندهنده محوري بودن نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در اين گونه برنامه هاست. فناوري اطلاعات و ارتباطات را مي توان به عنوان ابزاري نيرومند براي ارتقاي كيفيت و كارايي آموزش مورد استفاده قرار داد به گونه اي كه شيوه سنتي آموزش را دستخوش تغيير قرار داده و ديگر نيازي به حضور فيزيكي در كلاسهاي درس نباشد.
انفورماتيك، تله ماتيك ارتباط راه دور به كمك رايانه و مخابرات، مجموعه اي را پديد آورده كه منشا انقلاب سوم بر پايه صنعت اطلاع رساني شده است انقلابي كه محور آن دسترسي به اطلاعات، جستوجو و بازيابي اطلاعات در مدت زمان محدود و هزينه معقول است و نهايتا _موجبات تحقق دهكده جهاني و جامعه اطلاعاتي را پديد مي آورد. تعاريف متعددي از جامعه اطلاعاتي ارائه شده است ولي محوريت چنين جامعه اي، اطلاعات وتوليد ارزشهاي اطلاعاتي است نه توليد ارزشهاي مادي.

ادامه نوشته

چراهای حرفه معلمی

 

 

مقدمه :

 

از جمله پیشرفت ها و تغییر و تحولات اساسی در عرصه های گوناگون زندگی، اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، پیدایش سازمان های متعدد برای رفع نیازهای افراد جامعه است. پیدایش سازمان ها موجب شد تا انسان به عنصری فعال در زمینه رشد، توسعه و تحول تبدیل شود. تداوم سازمان ها متکی به منابع انسانی است و اظهار نظر درباره سازمان، بدون ملاحظه نیروی انسانی تشکیل دهنده آن، ناقص است. از طرف دیگر، تغییرات سریع محیطی در دنیای متلاطم امروز، انعطاف پذیری سازمان ها را برای تأمین بقایشان امری ضروری ساخته است.

ادامه نوشته

مقدمه ای برالگوهای طراحی آموزشی

نیاز انسان ها به تاریخ از آنجا ناشی می شود که مشکلاتی که ما در زندگی شخصی یا جمعی خود با آنها مواجه می شویم، به احتمال زیاد قبل از ما برای کس دیگری هم اتفاق افتاده است. شاید در بسیاری از موارد، مشکلات دقیقا یکی نباشند، ولی مشکلاتی نیز وجود دارد که دقیقا یکسان هستند و به تناوب برای افراد مختلف پیش می آید. مشکلاتی شبیه به هم، که راه حل های مشابه هم دارند. به عنوان مثال یک پزشک کسی است که می داند برای یک مشکل تکراری، چه راه حلی باید ارائه کند. یک پزشک معمولا با بیمارانی سروکار دارد که دارای مشکلات مشابه هستند و درمان مشابه ای نیز نیاز دارند. در چنین مواردی تنها کاری که باید بکند دیدن علائم موجود در بیمار می باشد، چون قبلا کسی پیدا شده، الگوهایی تهیه کرده شامل علائم بیماری و درمان آن. هر چند دانستن این الگوها کفایت نمی کند، ولی می تواند بسیار مفید باشد. الگوهای طراحی در نرم افزار دقیقا همین کار را می کند. تعاریف ارائه شده برای الگو، تقریبا همگی حاوی مضمونی نزدیک به آنچه در بالا گفتیم، می باشد:
- یک الگو، یک راه حل تکرار شده برای یک مشکل می باشد.
- یک الگو، مشکلی را توصیف می کند که بارها و بارها اتفاق افتاده است.
- یک الگو، وسیله ای است برای ثبت و انتقال مهارت ها در یک زمینه خاص.
الگوهای مختلفی در نرم افزار وجود دارد: الگوی فرایند، الگوی طراحی، الگوی تحلیل و …. در این نوشته می خواهیم بر روی الگوهای طراحی متمرکز شویم. ثبت مهارت های طراحی در قالب یکسری الگوی طراحی، باید حداقل موارد زیر را برای یک الگوی طراحی شامل شود:
نام: عبارتی که الگو را توصیف کند.
مشکل: شرحی از مشکلی که قرار است توسط این الگوی طراحی راه حل آن بیان شود.
زمینه: چه وقت باید از این الگوی طراحی استفاده کرد.
راه حل: اجزاء طراحی که نیاز داریم و همچنین ارتباطات آنها.
الگوهای طراحی مزایای زیادی دارند ولی معجزه نمی کنند. با دانستن آنها ما به یک طراح نرم افزار تبدیل نمی شویم. هر مشکلی را نمی توان با آنها حل کرد و همچنین در صورتیکه از آنها استفاده نادرست بشود ممکن است باعث پیچیده تر شدن مسئله نیز بشود. ولی اگر استفاده درست و بجا از آنها صورت گیرد، می تواند بسیار مفید واقع شود. در ادامه چندین نمونه از الگوهای طراحی را با هم بررسی می کنیم. ابتدا از Singleton شروع می کنیم

ادامه نوشته

الگوهای طراحی

نیاز انسان ها به تاریخ از آنجا ناشی می شود که مشکلاتی که ما در زندگی شخصی یا جمعی خود با آنها مواجه می شویم، به احتمال زیاد قبل از ما برای کس دیگری هم اتفاق افتاده است. شاید در بسیاری از موارد، مشکلات دقیقا یکی نباشند، ولی مشکلاتی نیز وجود دارد که دقیقا یکسان هستند و به تناوب برای افراد مختلف پیش می آید. مشکلاتی شبیه به هم، که راه حل های مشابه هم دارند. به عنوان مثال یک پزشک کسی است که می داند برای یک مشکل تکراری، چه راه حلی باید ارائه کند. یک پزشک معمولا با بیمارانی سروکار دارد که دارای مشکلات مشابه هستند و درمان مشابه ای نیز نیاز دارند. در چنین مواردی تنها کاری که باید بکند دیدن علائم موجود در بیمار می باشد، چون قبلا کسی پیدا شده، الگوهایی تهیه کرده شامل علائم بیماری و درمان آن. هر چند دانستن این الگوها کفایت نمی کند، ولی می تواند بسیار مفید باشد. الگوهای طراحی در نرم افزار دقیقا همین کار را می کند. تعاریف ارائه شده برای الگو، تقریبا همگی حاوی مضمونی نزدیک به آنچه در بالا گفتیم، می باشد:
- یک الگو، یک راه حل تکرار شده برای یک مشکل می باشد.
- یک الگو، مشکلی را توصیف می کند که بارها و بارها اتفاق افتاده است.
- یک الگو، وسیله ای است برای ثبت و انتقال مهارت ها در یک زمینه خاص.
الگوهای مختلفی در نرم افزار وجود دارد: الگوی فرایند، الگوی طراحی، الگوی تحلیل و …. در این نوشته می خواهیم بر روی الگوهای طراحی متمرکز شویم. ثبت مهارت های طراحی در قالب یکسری الگوی طراحی، باید حداقل موارد زیر را برای یک الگوی طراحی شامل شود:
نام: عبارتی که الگو را توصیف کند.
مشکل: شرحی از مشکلی که قرار است توسط این الگوی طراحی راه حل آن بیان شود.
زمینه: چه وقت باید از این الگوی طراحی استفاده کرد.
راه حل: اجزاء طراحی که نیاز داریم و همچنین ارتباطات آنها.
الگوهای طراحی مزایای زیادی دارند ولی معجزه نمی کنند. با دانستن آنها ما به یک طراح نرم افزار تبدیل نمی شویم. هر مشکلی را نمی توان با آنها حل کرد و همچنین در صورتیکه از آنها استفاده نادرست بشود ممکن است باعث پیچیده تر شدن مسئله نیز بشود. ولی اگر استفاده درست و بجا از آنها صورت گیرد، می تواند بسیار مفید واقع شود. در ادامه چندین نمونه از الگوهای طراحی را با هم بررسی می کنیم. ابتدا از Singleton شروع می کنیم
ادامه نوشته

طراحی نظام های آموزشی

طراحی نظام های آموزشی

مراتب نیازهای فراگیران:

1)    نیازهای زیستی و فیزیولوژیکی

2)    نیازهای امنیتی

3)    نیازهای عشقی و تعلق پذیری

4)    نیازهای تاییدی و احترامی

5)    نیازهای شناختی و معرفتی

6)    نیازهای زیبایی شناختی

7)    نیاز خودشکوفایی

8)    نیازهای متعالی

ادامه نوشته

منابع دكتري تكنولوژي آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي

منابع پيشنهادي آزمون دكتري تكنولوژي آموزشي

اصول و مباني تکنولوژی آموزشی و طراحي آموزشي
1. مقدمات تکنولوژی آموزشی، نوشته دکتر محمد احدیان، انتشارات بشری.
2. مقدمات تکنولوژی آموزشی، نوشته دکتر محمد احدیان و داوود محمدی و عمران رمضانی، انتشارات آییژ.
3. مباحث تخصصی در تکنولوژی آموزشی، نوشته دکتر محمد احدیان و داوود محمدی، انتشارات ققنوس
4. مقدمات تکنولوژی آموزشی، نوشته دکتر محمد احدیان، انتشارات مرکز نو آوری های آموزشی ایران.
5.  طراحی و آشنایی با مراکز، مواد و منابع یادگیری، نوشته محمد رضا افضل نیا، انتشارات سمت.
 6. مراکز یادگیری، نوشته آماند اسکات، ترجمه محمد رضا افضل نیا، انتشارات ترکیه.
7. مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، نوشته دکتر هاشم فردانش، انتشارات سمت.
8. مقدمات تکنولوژی آموزشی، نوشته دکتر خدیجه علی آبادی، انتشارات دانشگاه پیام نور.
9. اصول طراحی آموزشی، نوشته آر ام گانیه و لسی جی بریگر و والتر دبلیو ویگر، ترجمه دکتر خدیجه علی آبادی، انتشارات دانا.
10. طراحی نظام های آموزشی، نوشته ای جی زمی زفسکی، ترجمه دکتر هاشم فردانش، انتشارات سمت.
11. طراحی آموزش اثر بخش (ویرایش چهارم)، نوشته گری آر موریسون و استیون ام روس و جرالد لی کمپ، ترجمه غلامحسین رحیمی دوست، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
12. راهبرد ها و فنون طراحی آموزشی، نوشته سینتیا بی لشین و جولین پولاک و چارلز ام راگلوث، ترجمه دکتر هاشم فر دانش، انتشارات سمت.
13. مدیرت یادگیری (بحثی در مفاهیم تکنولوژی آموزشی)، نوشته آر کی دیویس، ترجمه دکتر داریوش نوروزی، انتشارات شادان.

14. مباحث نوين در فناوري آموزشي ، نوشته عباس رضوي ، انتشارات دانشگاه چمران

15. كاربرد فناوري هاي جديد در آموزش، نوشته شهناز ذوفن

ادامه نوشته

چگو نه پایان نامه بنویسیم

شاید تا به حال شما هم در یافتن موضوع پایان نامه یا طرح پژوهشی، دچار مشکل شده باشید. در این نوشتار کوتاه بر آنم تا برخی از روش های یافتن موضوعات پژوهشی معرفی نمایم. برای اینکه نظم فکری مشترکی داشته باشیم، تصور کنید یک حوزه پژوهشی کلی تر از موضوع و موضوع کلی تر از عنوان پژوهشی است. مثلا" در حوزه ای به نام "جامعه شناسی جهانی شدن"، " جهانی شدن فرهنگ" موضوعی است که کلی تر از عنوان پژوهشی" نگرش به جهانی شدن فرهنگ" است. صورتبندی یا فرموله کردن موضوع پژوهشی در قالب یک عنوان، مهارتی پژوهشی است که با تقویت بینش روش شناختی در ما شکل می گیرد و دست کم به اندازه یافتن موضوع اهمیت دارد. با این مقدمه برخی از روش های یافتن موضوع پژوهشی را مرور می کنیم.



ادامه نوشته

اصل مجاورت زمانی

اصل مجاورت زمانی

این اصل بدین معنا است که ارائه همزمان گفتار و تصاویر منجر به یادگیری بهتر میشود که آقای مایر برای اثبات خود دو منطق نظری و عملی را بیان میکند که درمنطق نظری به این مطلب اشاره میکند که در ارائه همزمان فرصت کافی برای بازنمای ذهنی گفتار و تصاویر و انطباق آنها با هم در حافظه فعال برای ایجاد یادگیری معنا دار وجود داردو در منطق عملی در سه مورد از پنج مورد آزمون یادسپاری و در هشت مورد از هشت آزمون انتقال نتایج بهتری برای ارائه همزمان بدست آمد.

نکته قابل توجه در این اصل محدودیت زمانی آن است و زمان به عنوان یک منبع اقتصادی نگریسته میشودبنابراین باید درمورد چگونه قرار دادن کلمات و تصاویر در یک توالی زمانی مشخص تصمیم گیری دقیق شود

در این فصل دو شیوه ارائه مطالب مورد بررسی گردید 1.ارائه متوالی 2. ارائه همزمان

ارئه متوالی که به تفکیک گفتار و تصاویر معتقد است با نظریه ی انتقال اطلاعات موافق است و به ذخیره اطلاعات در حافظه معتقد است اما ارائه همزمان با تلفیق کلمات و تصاویر موافق بوده و با نظریه شناختی یادگیری همخوان است و یادگیری معنی دار را مد نظر قرار می دهد طرفداران ارائه همزمان معتقدند که ظرفیت حافظه فعال محدود است و ارائه متوالی با عث از بین رفتن بازنمایی های ذهنی میشود اما در ارائه همزمان بازنمایی گفتاری و تصویری همزمان در حافظه فعال صورت گرفته و یادگیری معنی دار صورت میگیرید

تا کنون ارائه تصاویر و گفتار به صورت کامل بیان شد حال میخواهیم تاثیر ارائه تصاویر و گفتار در بخش های کوچک را مد نظر قرار دهیم بدین معنا که کلمات و تطاویر در بخش های کوجک ارائه میشوند که نتایج حاصل از این ارائه بدین شرح می باشد که برخلاف بخشهای بزرگ که درآزمونهای انتقال و یادسپاری عملکرد ارائه همزمان بهتر بود در بخش های کوچک تفاوت معنی داری بین ارائه همزمان و متوالی دیده نمیشود .

نکته ی دیگر که در این فصل بدان اشاره شد تفاوت مجاورت فضایی و مجاورت زمانی بود که به شرح زیر میباشد

در مجاورت زمانی مطالب هم توسط چشم ها و هم توسط گوشها پردازش میشود اما در مجاورت فضایی مطالب فقط توسط چشم ها پردازش میشوند . در مجاورت فضایی ، فضا و در مجاورت زمانی، زمان نقش اصلی در چیدمان کلمات و تصاویررا ایجاد میکند . مقوله مجاورت فضایی در صفحه ارایی کتابها  و طراحی فریم های رایانه مطرح است.