طراحی نظام های آموزشی
نیازهای نظام اموزشی به سه بخش تقسیم میشود:
نیاز هایی را که میتوان پیش بینی کرد
نیازهایی که از طریق نظارت و کنترل مشخص می شوند
نیازهایی که در واکنش به مسائل غیر منتظره به وجود می آید
در تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی باید به موارد زیر توجه کرد:
1) هماهنگ نمودن نیازهای آموزشی
2) پیش بینی نیازهای حوزه کنترل
3) توسعه شیوهای نظارتی
4) تجزیه و تحلیل نیازهای اموزشی با ذهن روشن
5) تعیین نمودن سطوح اموزش
6) اجرای اقدامات مناسب
تحلیل نیازها:
انسان همیشه در صدد بهبود وضع موجود و رفع نیازها ی خود میباشد در واقع نیاز احساس شده هدف او در زندگی میشود درتحلیل نیازها باید نکات زیر را مد نظر قرار دهیم:
1) وضع موجود و وضع مطلوب:انسان برای رسیدن به وضع مطلوب باید وضع موجود خود را بسنجد و فاصله خود را تا وضع مطلوب بسنجد و بداند که از چه روش هایی برای رسیدن به وضع مطلوب استفاده کند نکته ی قابل توجه این است که انسان وضع مطلوب را برای خود چه تفسیر کند
2) شناخت نسبی و تصمیم گیری نسبی: نکته ای که در شناخت وضعیت مطلوب و و وضعیت موجو حائز اهمیت است این میباشد که شناخت ما نسبت به این دو موضوع ،شناختی نسبی است درنتیجه انسان برای هر کاری ابتدا باید حداکثر شناخت را پیدا کند و خود را از طریق درگیری با مسئله به شناخت تجربی برساند
3) به طور کلی برای تعیین هدف در زندگی باید توجه داشت که هدف مورد نظر ،مشخص ، قابل اندازه گیری ، قابل دسترس ، واقع بینانه و با محدودیت زمانی باشد
4) برای کسب اطلاع دقیق از وضعیت موجود و مطلوب باید از روش تحقیق استفاده کرد
5) ابهام در نیازهای نظام اموزشی: نگاهی به کشورهایی که توفیق حاصل کرده اند به ما نشان میدهد که همواره اموزش و پرورش با نیاز های جامعه همسو هم جهت بوده است پس اهداف اموزش و پرورش نیازهای جامعه می باشند که در زمانها ی مختلف متفاوت بوده است پس همیشه باید در نیازهای آموزش و پرورش تجدید نظر به عمل آورد
6) تحلیل نیازها ی نظام اموزشی و ارزشیابی برنامه ها