رسانه های ارتباط جمعی وتاثیر آن درآموزش

   

رسانه ها

نظام تعليم و تربيت به عنوان جزئي از نظام‌هاي ارتباط همگاني است که بعد از انقلاب صنعتي در آن تغييرات عمده‌اي در شيوه تدريس و راههاي انتقال اطلاعات ايجاد شد و با ظهور وسايل ارتباط جمعي نوين از جمله راديو و تلويزيون، آموزش از انحصار کلاس درس و کتاب بيرون آمد و دامنه وسيع‌تري را به خود گرفت. رواج تلويزيون در سه دهه پس از جنگ جهاني دوم دنياي جديدي از ارتباطات را ايجاد کرد و اين بدين معنا نيست که ديگر رسانه‌ها از ميان رفتند، بلکه در سيستمي بازسازي و تجديد ساختار شدند که قلبش از لامپ هاي خلأ و سيماي جذابش از صفحه تلويزيون ساخته شده بود. راديو مرکزيت خود را از دست داد ولي گستردگي و انعطاف پذيري آن افزايش يافت و سبکها و مضامين خود را با ضرباهنگ زندگي روزمره مردم تطبيق داد. روزنامه ها و مجلات حالتي تخصصي يافتند و در حاليکه اطلاعات استراتژيک را در خدمت رسانه فراگير تلويزيون قرار مي دادند، به محتواي خود عمق بيشتري مي بخشيدند يا جلب مخاطب را هدف خود قرار مي دادند. کتاب جايگاه خود را حفظ کرده هر چند بسياري از کتابها نا خود آگاه به متون تلويزيوني تمايل داشتند، چيزي نگذشت که فهرست پرفروش ترين کتاب ها پر شده از عناويني که به شخصيت هاي مضامين رايج تلويزيوني اشاره مي کردند. به نظر مي رسد دليل اصلي همه گير شدن تلويزيون، آساني و سادگي آن براي مخاطبان است چون مردم در امر يادگيري به آسانترين راه گرايش دارند و اين آساني در آموزش‌هاي تلويزيوني وجود دارد

ادامه نوشته

کلاسهای بی دفتر(without office practice classes)

فاوا، شیوه آموزش مدارس دنیا را تغییر می‌دهد
  • از دوره‌های آنلاین گرفته تا لپ‌تاپ‌ مخصوص بچه‌ها و معلمان مجازی، فناوری در کلاس‌ آمریکا در حال گسترش است و از این رو، نیاز به کتاب و دفتر و کاغذ و در برخی موارد نیاز به مدرسه کاهش پیدا می‌کند.
    جملا چمبرز (Jemella Chambers) یک دختر یازده ساله و یکی از ۶۵۰ دانش‌آموزی است که هر روز یک لپ‌تاپ اپل در یکی از مدارس دولتی ایالت بوستون در اختیارش قرار می‌گیرد. او که در ردیف دوم می‌نشیند، تکالیف ریاضی خود را توسط یک برنامه گرافیکی که شبیه بازی‌های کامپیوتری است، انجام می‌دهد.
    جملا درباره برنامه آموزش ریاضی FASTT که به وی و هم‌کلاسی‌هایش اجازه می‌دهد برای کسب امتیاز بالاتر، با یکدیگر رقابت کنند، می‌گوید: واقعا کار کردن با این برنامه آسان است، این طوری بهتر می‌توانیم یاد بگیریم، چون انگار داریم بازی می‌کنیم.
    به گفته متخصصان آموزش، مدرسه راهنمایی Lilla G. Fredrick Pilot که جملا در آن درس می‌خواند، بخشی از تصورات انسان درباره آینده را محقق ساخته است.
    در این مدرسه، به هیچ دفترچه یادداشتی نیاز نیست. دانش‌آموزان هر روز لپ‌تاپ خود را دریافت می‌کنند و در پایان ساعت تحصیلی، آن را تحویل می‌دهند. معلمان و دانش‌آموزان به طور اشتراکی به نوشتن وبلاگ می‌پردازند و کارکنان و والدین به طور مستقیم با یکدیگر چت می‌کنند؛ علاوه بر این، تکالیف به صورت الکترونیکی و از طریق وب‌سایت مدرسه به دانش‌آموزان محول می‌شود.

  • ادامه نوشته

    مدرسه هوشمند ( smart school )

     مدرسه هوشمند ( smart school )

     تعاريف:
    تعريف مفهومي: مدرسه هوشمند مدرسه اي است كه جهت ايجاد محيط ياددهي - يادگيري و بهبود نظام مديريتي مدرسه و تربيت دانش آموزان پژوهنده طراحي شده است.
    تعريف: مدرسه هوشمند مدرسه فيزيكي است كه كنترل و مديريت آن مبتني بر فناوري رايانه و شبكه مي باشد و محتواي اكثر دروس آن الكترونيكي و سيستم ارزشيابي و نظارت آن هوشمند است.

    اهداف: رشد همه جانبه دانش آموزان (ذهني، جسمي، عاطفي و رواني).
     ارتقاء تواناييها و قابليتهاي فردي.
     تربيت نيروي انساني متفكر و آشنا به فناوري.
     افزايش مشاركت مردمي.

    ادامه نوشته

    مقدمه ای بر فرایند طراحی آموزشی

    مقدمه ای بر فرایند طراحی آموزشی

    در این فصل به سئولات زیر پاسخ داده می شود:

    حل چه مشکلی را از ما می می خواهند؟

    آیا آموزش مشکل را حل می کند؟

    هدف آموزش برنامه ریزی شده چیست؟

    آیا بهترین راه حل یک مداخله ی آموزشی است؟

    برای پاسخ این سئوالات -ادامه مطلب- را کلیک نمایید

    ادامه نوشته

    تاریخچۀ نظریه های یادگیری در طراحی آموزشی

    تاریخچۀ نظریه های یادگیری در طراحی آموزشی

    تاریخچۀ نظریه های یادگیری در طراحی آموزشی

    الف )رفتار گرایی و طراحی آموزشی

    ساتلر درباره تاثیر رفتارگرایی بر تکنولوژی آموزشی به 6 مورد اشاره می کند:

    1- تحول در اهداف رفتاری

    2- دورۀ ماشین آموزش

    3- تحول در آموزش برنامه ای

    4- رویکردهای آموزش انفرادی

    5- یادگیری به کمک کامپیوتر

    6- رویکرد نظام گرا به آموزش

    در ادامه هر كدام از موارد بالا توضيح داده شده

    ادامه نوشته

    مراحل طراحی الگوی آموزشی

     مبتنی بر الگوی اطمینان بخش (اَشور) 2

    اشاره

     ارائه ی نمونه ای عینی می تواند معلمان را در درک عمیق تر الگوی مذکور یاری رساند، در این مقاله ضمن مروری بسیار کلی بر الگوی اشور، یک درس را با استفاده از این الگو طراحی خواهیم کرد.

    ادامه نوشته

    اصول هفت گانه ریچارد مایر

    اصول هفت گانه ریچارد مایر

    سلام عرض می کنم خدمت دوستان عزیز۰

    دوستانی که علاقه مند هستند در زمینه طراحی وتولید نرم افزار های چند رسانه ای فعالیت کنند خواه یا نا خواه باید این اصول رو در نرم افزارشون به کار بگیرند .این اصول یه استاندارد برای ساخت نرم افزار های چند رسانه ای محسوب می شه.متن کامل وتوضیح این اصول در ادامه مطلب قرار داده شده.

    ۱. اصل تفاوتهای فردی[1] : تاثیرات طراحی آموزش چندرسانه ای بریادگیرندگان دارای دانش کمتر نسبت به یادگیرندگان دارای دانش بیشتر  وهمچنین بر یادگیرندگان دارای درک فضایی بالا نسبت به یادگیرندگان دارای درک فضایی پایین تاثیرگذارتروموثرتراست.

    2.  اصل افزونگی یا مازاد[2] : دانش آموزان ازطریق انیمیشن وبیان شفاهی بهتراز انیمیشن،بیان شفاهی و متن[چاپی] یاد می گیرند.

    3. اصل کانال های حسی[3] : دانش آموزان از انیمیشن وبیان شفاهی بهتر از انیمیشن ومتن روی صفحه مانیتور یاد می­گیرند؛ به عبارت دیگر،دانش آموزان زمانی خوب یاد می گیرند که کلمات موجود در پیام های چند رسانه ای به جای متن چاپی به صورت گفتاری ارائه شود.

    4.   اصل پیوستگی یا انسجام[4] : دانش آموزان زمانی خوب یاد می گیرند که از گنجانده شدن مواد درسی نامربوط و نا مرتبط جلوگیری شود.اصل انسجام یا پیوستگی می تواند درسه تعبیر یا برگردان تکمیلی  بخش بندی شود: (1) زمانیکه ارائه چند رسانه ای گیرا وجالب توجه است اما تصاویر وکلمات نامرتبط اضافه شده اند به یادگیری دانش آموز لطمه وارد می شود،(2) زمانیکه ارائه چند رسانه ای گیرا وجالب توجه است اما اصوات و موسیقی نامرتبط اضافه شده است به یادگیری دانش آموز لطمه وارد می شود،(3) زمانیکه کلمات وتصاویر غیر ضروری از ارائه چند رسانه ای حذف شوند یادگیری دانش آموز بهبود پیدا می کند.

    5. اصل مجاورت زمانی[5] : زمانیکه کلمات وتصاویر مربوط به هم، به جای اینکه بصورت پیاپی وپشت سرهم ارائه شود،بصورت همزمان ارائه می شود؛دانش آموزان بهتر یاد می گیرند.

    6.  اصل مجاورت مکانی[6] : دانش آموزان زمانی خوب یاد می گیرندکه در صفحه یا صفحه نمایشگر، تصاویر وکلماتی که مربوط به هم هستند نزدیک به هم یا در کنار هم به نمایش در آیند تا اینکه دور از هم به نمایش در آیند.

    ۷.اصل چندرسانه­ای[7] : دانش آموزان زمانی خوب یاد می گیرند که ازکلمات وتصا ویردرکنارهم استفاده شود نه اینکه تنهاازکلمات استفاده شود

    ادامه نوشته