بيوگرافي دكتر احمد احمدزاده بياني

دکتر احمد احمدزاده بیانی      

نوشته شده توسط Administrator   

تولد: 1 خرداد 1318 شمسی در شهر تبریز فرزند: عنایت
*
تحصیلات:
- 1342 ، کارشناسی آموزش زبان فرانسه، دانشسرای عالی
- 1348 ، کارشناسی ارشد علوم تربیتی . دانشگاه تهران
- 1358 ، D.E.A علوم تربیتی ، دانشگاه سوربون ( فرانسه)
- 1360 ، دکتری علوم تربیتی (گرایش روانشناسی)، دانشگاه سوربون (فرانسه)
*
تجربیات شغلی:
- دبیر دبیرستانها در شهرستان های مختلف کشور از 1342-1348
- کارشناس آموزش روستایی وزارت آموزش و پرورش از 1348-1355
- عضو هیات تحریریه نشریات آموزشی "پیک" از 1355-1357
- رئیس دپارتمان آموزش یونسکو در ایران از1361-1368
- کارشناس برنامه ریزی آموزش عالی از1368-1371
- عضو موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی از1371-1374
*
تجربیات علمی و تحقیقاتی:
- 1353 ترجمه کتاب:"اساطیر" تالیف"سیمون مارکیش"
- 1354 ترجمه کتاب:"جامعه و تولید" تالیف"یاخوت"
- 1356 تحقیق درباره ادبیات کودکان در ایران
- 1356 تحقیق وضعیت مطالعه در کتابخانه های دبیرستانی تهران
- 1359 ترجمه کتاب:"بررسی مقایسه ای مسایل آموزش و پرورش"تالیف"الکساندر وکسیلیارد"
- 1362 تحقیق درباره تجهیزات آموزشی مورد نیاز مدارس فنی کشور
- 1363 تحقیق درباره مسایل و موارد تمرکززدایی در نظام آموزش و پرورش ایران
- 1366 تالیف کتاب " زندگی چیست؟"(توضیح جنبه های روانشناختی زندگی،ارائه طرح جدید معرفت شناسی،تحلیل سیستم های حیات)
- 1370 تالیف کتاب :"نگرش و روش د رتحقیق"(تحلیل تفکر پژوهشی و نقش آن در کاربرد روشهای علمی)
- 1371 تالیف اثر تحقیقی:"قصه ها و باورها"(ارائه طرح روشهای پژوهشی جدید در ارتباط با فرهنگ عامه)
- 1378 تالیف کتاب:"روشهای تحقیق و سنجش(تولید روشهای پژوهشی پویا و تاکید بر قالب زدایی از روشهای تحقیق)
- 1382 تالیف کتاب:"تجزیه و تحلیل سیستم های تربیتی و روانشناختی
- 1383 تالیف کتاب:"روان شناسی مدیریت(کتاب درسی دانشگاه پیام نور)
- 1379 تالیف کتاب :"دانشگاه درون زا"
- 1366 ترجمه کتاب :"حفظ و نگهداری از استاد"
- 1340-1386 : انتشار بیش از دویست عنوان مقاله در نشریات مختلف و برنده جایزه پنجمین جشنواره مطبوعات کشور

یادگیری از طریق همیاری

 

یادگیری از طریق همیاری    

  1. مبنای تحول اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی و صنعتی در هر جامعه با آموزش و پرورش آغاز می شود و به عبارتی آموزش و پرورش یک نهاد تولیدی است . زیرا مرکز تولید و تربیت اندیشه، انگیزه و بلاخره انسان است، انسانهایی که در آینده مسئولیت محوری ترین بخش توسعه را به عهده خواهند گرفت.

 

 

ادامه نوشته

سبک های متفاوت یادگیری

امروزه ثابت شده است که برای یادگیری کیفی و عمیق استفاده توأم از سه الگوی یادگیری شنیداری، دیداری و حسی – حرکتی در کلاس ضرورت دارد. اغلب در کلاس درس مشاهده می شود که برخی از یادگیرندگان به یادگیری موضوع درس علاقه ای ندارند و یا نمی خواهند یاد بگیرند. در واقع، امکان دارد که این مشکل ناشی از نادرستی روش های یاددهی – یادگیری باشد که در کلاس برای آموزش به کار گرفته ایم. این مقاله به بحث درباره کاربرد متنوع راهبردهای آموزشی که سبک های متفاوت یادگیری ...
ادامه نوشته

روش هاي نوين تدريس

روش هاي نوين تدريس
تعريف روش:
« روش در مقابل واژه ي لاتيني «متد » به كار مي رود ، وواژه ي متد در فرهنگ فارسي « معين » و فرهنگ انگليسي به فارسي «آريانپور »به :روش ، شيوه ،راه ،طريقه ، طرز ، اسلوب معني شده است . به طور كلي «راه انجام دادن هر كاري » را روش گويند .روش تدريس نيز عبارت از راه منظم ،با قاعده و منطقي براي ارائه درس مي باشد .
تقسيم بندي روش تدريس :
1 ـ روشهاي تاريخي 2 ـ روشهاي نوين « صفوي ، ص 239، 1370)
« اصطلاح تدريس ،اگر چه در متون علوم تربيتي مفهومي آشنا به نظر مي رسد ،اكثر معلمان و مجريان برنامه هاي درسي با معني و ماهيت درست آن آشنايي دارند . برداشتهاي مختلف معلمان از مفهوم تدريس...


ادامه نوشته

بیو گرافی دکترمریل



Biographical Information

Dr. M. David Merrill

Dr. M. David Merrill is Professor of Instructional Technology at Utah State University in Logan, Utah. He received his BA from Brigham Young University, and his Masters and Doctorate from the University of Illinois

Dr. Merrill is the author of numerous published articles, books and papers. His research interests include: Authoring and instructional design expert systems; Component Display Theory for Instructional strategies, Elaboration Theory for content sequence, and Instructional Transaction Theory

طراحان آموزشی

پیش ثبت نام کارگاه های آموزشی بصورت مجازی

در طول بیست سال گذشته، جامعه صنعتی تهی از داده‌ها به سمت غوطه‌وری در داده‌ها حرکت کرده است (ویتنی،2008 ) . این گرایش، پیامد رشد و توسعه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزارهای رایانه‌ای و به تازگی شبکه‌های اطلاع رسانی جهانی بوده است.
چالشی که دنیای امروز با آن روبروست، وقت بسیار زیادی است که صرف مرتب کردن اطلاعات در عوض به‌کارگیری آن جهت انجام دادن بهتر فعالیت‌ها شده‌ است.

ادامه نوشته

منابع كارشناسي ارشد تكنولوژي آموزشي

 منابع كارشناسي ارشد تكنولوژي آموزشي

ضرایب دروس امتحانی

1- تکنولوژی آموزشی ضریب ضريب 3
2- روش ها و فنون تدریس ضريب 3
3- زبان عمومی و تخصصی ضريب 2
4- روانشناسی تربیتی ضريب 2
5- مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی ضريب 2
6- سنجش و اندازه گیری در تعلیم و تربیت ضريب 1

منابع آزمون کارشناسی ارشد:

تکنولوژی آموزشی
مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، نوشته دکتر هاشم فردانش، انتشارات سمت.
مقدمات تکنولوژی آموزشی، نوشته دکتر محمد احدیان، انتشارات بشری.
مقدمات تکنولوژی آموزشی، نوشته دکتر خدیجه علی آبادی، انتشارات دانشگاه پیام نور.
مقدمات تکنولوژی آموزشی حمصی و شهین دخت عالی

روش ها و فنون تدریس
الگو های تدریس 2004، نوشته برون جویس. مارشا ویل و امیلی کالهون، ترجمه کتر محمد رضا بهرنگی، انتشارات کمال تعلیم و تربیت.
مهارت های آموزشی و پرورشی(جلد اول)، نوشته دکتر حسن شعبانی، اتشارات سمت.
مهارت های آموزشی (جلد دوم)، نوشته دکتر حسن شعبانی، اتشارات سمت.
کلیات روش ها و فنون تدریس، نوشته امان الله صفوی، اتشارات معاصر.

برنامه ریزی آموزشی و درسی
مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی، نوشته دکتر علی تقی پور ظهیر، انتشارات آگه.
برنامه ریزی آموزشی، تالیف گروه مشاوران یونسکو، ترجمه دکتر فریده مشایخ، انتشارات مدرسه.
برنامه ریزی درسی مدارس، نوشته الف لوی، ترجمه دکتر فریده مشایخ، انتشارات مدرسه.
برنامه ریزی آموزشی، نوشته دکتر یحیی فیوضات، انتشارات ويرايش.
اصول برنامه ریزی درسی، نوشته دکتر کروش فتحی واجارگاه، انتشارات ایران زمین.مبانی برنامه ریزی آموزشی، نوشته دکتر بهرام محسن پور، انتشارات سمت.

روانشناسی تربیتی
روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش (ویراست ششم)، نوشته دکتر علی اکبر سیف، انتشارات دوران.

سنجش و اندازه گیری
کتاب سنجش ، اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی دکتر علی اکبر سیف.
مبانی روان سنجی و روان آزمایی، نوشته دکتر پاشا شریفی، اتشارات رشد.

زبان عمومی و تخصصی
چنانچه روی زبان عمومی تکیه شود و در کنار آن از متون تخصصی استفاده شود روش مناسبی است. در ضمن پاورقی منابع امتحانی دارای واژه هایی است که یادگیری آنها شما را در این آزمون یاری می کند. همچنين منابع زير را نيز استفاده فرماييد:
زبان تخصصی علوم تربیتی (1)، نوشته دکتر محسن طالب زاده، انتشارات سنجش.
زبان برای دانشجویان علوم اجتماعی (1)، نوشته دکتر فرهاد مشفقی، اتشارات سمت

سخنراني جالب استيو جابز در مراسم فارغ‌التحصيلان دانشگاه استنفورد

سخنراني جالب استيو جابز در مراسم فارغ‌التحصيلان دانشگاه استنفورد

 

 
 

 

 

ادامه نوشته

رباط هاي معلم درمدارسابتدائي كره جنوبي

دوست داشتید معلم شما هم ربات بود؟ این کاری است که در کره جنوبی به صورت آزمایشی آغاز شده. رباتی به نام Engkey توسط طراحان انستيتو علوم و تکنولوژی کره طراحی شده است تا در نقش معلم زبان انگلیسی در دوره ابتدايی کار کند. هم اکنون ۲۹ ربات معلم در ۲۱ مدرسه مختلف کار تدریس به دانش آموزان را بر عهده دارند.
 
قد آنها حدود یک متر است. سر از یک نمایشگر تشکيل شده که تصویر يک معلم مجازی را نمايش می دهد. این ربات می تواند به کمک چرخ هايی که در زیر آن تعبیه شده به راحتی در اطراف کلاس حرکت کرده و با دانش آموزان صحبت کند. در کنار مکالمه و آموزش زبان انگلیسی می تواند شعرهای آموزش الفبای زبان انگليسی را برای دانش آموزان بخواند و متناسب با موسیقی، بازو ها و سر خود را تکان دهد. طراحی آن هم به گونه ای است که برای دانش آموزان ابتدایی جذاب باشد.
 


در واقع این ربات به صورت بی سيم از راه دور کنترل می شود. هر ربات را یک معلم زبان انگلیسی در کشور فیلیپین کنترل می کند. یکی از دلایل اصلی ساخت این ربات ها این بوده که بتوان به معلم های خوب زبان انگلیسی که دستمزد بالایی هم ندارند از راه دور دسترسی داشت. کره جنوبی از نظر زیر ساخت های اینترنت یکی از بهترین کشورها در جهان است و حالا این توانایی را دارد که از معلم هایی در کشورهای دیگر برای آموزش استفاده کند. حتی سنسورهایی در محل تدریس معلم های واقعی در فیلیپین تعبیه شده که حرکات صورت آنها را به معلم مجازی در نمایشگر ربات منتقل می کند. به این صورت دانش آموزان کره ای هم معلم خوب دارند و هم از نظر هزینه، کار مقرون به صرفه تر می شود. روش تدریس و همچنين نحوه برقرای ارتباط با دانش آموزان نيز آنقدر جالب بوده که در دوران آزمايش رتبه بالايی از راندمان کاری و رضایت والدين و فرزندان را کسب کرده است.
 
بسیاری از والدین از وجود چنين معلمی در مدارس فرزندان خود احساس رضایت کرده اند و معتقدند که وجود يک ربات به جای انسان از استرس های هنگام آموزش می کاهد و فرايند آموزش را موفق تر خواهد کرد.
 
پیاده سازی این برنامه آموزشی حدود ۱.۴ میلیون دلار برای دولت کره هزینه در برداشته. اما به نظر می رسد که دولت کره هم از به کار گيری این ربات راضی بوده و معتقد است با این جايگزينی بسیاری از مشکلات جانبی هم حل می شود به خصوص می توان از این ربات ها برای آموزش در روستاها و نقاط دور افتاده استفاده کرد که امکان رفتن معلم ها به آنجا وجود ندارد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/151459

رابطه خلاقیت باساختاربرنامه درسی

از خلاقیت تعاریف مختلفی شده است. رایج‌ترین برداشت و تعریفی که محققان از خلاقیت داشته‌اند عبارتست‌از: ایجاد طرحی جدید با ارزش و متناسب (تگانو، موران و ساویر، 1991)رشد و توسعه خلاقیت، وابسته به عوامل مختلف فردی و اجتماعی مانند هوش، خانواده، ویژگیهای شخصیتی و غیره و غلبه بر موانع مختلف فردی و اجتماعی مانند ترس از شکست، قوانین محدود کننده و غیره است. (رایت، 1987)

هر چند توانایی تفکر خلاق بطور بالقوه در انسان به ودیعه نهاده شده است اما ظهور آن مستلزم پرورش آن‌است. اگر به کلاسهای درسی و عملکرد معلمان در جامعه خود نظری بیندازیم، علیرغم آنکه بسیاری از معلمان افرادی علاقمند و پرتلاش هستند، نه تنها در برانگیختن قوای خلاقانه دانش‌آموزان هیچگونه موفقیتی ندارند، بلکه آگاهانه یا ناآگاهانه این توانایی را تضعیف و حتی نابود می‌کنند. مسلماً عملکرد معلمان از سایر مسائل نظام آموزش و پرورش جدا نیست و متأثر از شرایط حاکم بر نظام آموزشی ماست.

 

ادامه نوشته

كم رنگ شدن نقش تکنولوژی آموزشی در تدریس

 
امروزه وسائل کمک آموزشی اعم از پیچیده و ساده به عنوان ابزاری برای ایجاد تسهیل در امر تدریس و یادگیری در نظام آموزشی به کار می روند . این وسائل از حیث این که تئوری و عمل را با هم ترکیب کرده ، باعث ماندگاری یادگیری و تنوع بخشی در کلاس درس می شوند، حائز اهمیت است . با توجه به این که :


75درصد یادگیری از طریق کاربرد حس بینایی
13درصد شنوایی
6درصد لامسه
3درصد حس چشایی می باشد

ادامه نوشته

تکنیکهای سخنرانی

How to Give a Good Speech

   چگونه يك سخنراني خوب ارائه كنيم

۱) چه در حضور يك نفر و چه در حضور يك جمعيت پنجاه نفره، مي‌توان بر ترس و خجالت ناشي از سخنراني غلبه كرد.

سخنراني مهارتي است كه همه مي‌توانند با تمرين، آن را بياموزند. با استفاده از ابزار ارتباطي زير، ياد بگيريد كه چطور با اعتماد به نفس صحبت كنيد و اجرايي جالب توجه داشته باشيد

۲) ارتباط چشمي

·  يك ارتباط چشمي خوب كمك مي‌كند تا مخاطب احساس آرامش بيشتري نمايد و در توانايي‌هايي كلامي شما نيز اعتماد به وجود مي‌آورد. ارتباط چشمي خود را (پيوسته) حفظ كنيد؛ براي اينكار بايد آنقدر بر متن سخنراني خود تسلط داشته باشيد كه فقط هرازگاهي نياز به نگاه كردن به متن خود پيدا کنيد.

· چند چهره صميمي را ـ كه به مضمون سخنان شما واكنش نشان مي‌دهند ـ در بين حضار پيدا كنيد و سخنراني خود را با تمركز بر روي آنان انجام دهيد. در هر نوبت، ارتباط چشمي خود را چهار تا پنج ثانيه حفظ كنيد و سپس به سراغ نفر بعدي برويد.

ادامه نوشته

یک روز زندگی درشهرالکترونیک

عصر يك روز تابستان است و شما در حال عزيمت از منزل به محل كارتان هستيد. حدود يك ساعت است كه از منزل خارج شده‌ايد ولي خيابان‌هاي شلوغ شهر، مسير خانه تا محل كار را چند برابر كرده است با صرف يك ساعت براي انجام عمليات بانكي، دو ساعت معطل شدن در ترافيك، يك ساعت جست‌وجو براي خريد كفش دل‌خواه‌تان و مقداري معطلي براي پرداخت قبض‌هاي آب و برق روز، پر مشغله‌اي را پيش روي خواهيد داشت. با يك محاسبه سرانگشتي خواهيد ديد كه بخش عظيمي از اوقات روزانه خود را صرف كارهاي تكراري، غيرضروري مي‌كنيد. با اين اوصاف اين سوال پيش مي‌آيد كه آيا واقعا براي زندگي در يك شهر بزرگ حتماً بايد بخش زيادي از وقت خود را صرف كارهاي تكراري كنيد؟ و بخش ديگري از آن را در صفوف اماكن عمومي و يا خيابان‌هاي شهر تلف كنيد؟ آيا راه بهتري براي استفاده بهينه از زمان وجود ندارد؟ آيا نمي‌توان در شهرهاي بزرگ بدون دغدغه روزمره به راحتي زندگي كرد؟ بد نيست قبل از اين‌كه به سوالات پاسخ دهيد سري به شهر الكترونيك بزنيد، شهري كه به ظاهر با شهرهاي سنتي ما متفاوت است. شايد پاسخ سوالات خود را در آن جا بيابيد.

ادامه نوشته