یادگیری از طریق همیاری
مبنای تحول اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی و صنعتی در هر جامعه با آموزش و پرورش آغاز می شود و به عبارتی آموزش و پرورش یک نهاد تولیدی است .زیرا مرکز تولید و تربیت اندیشه، انگیزه و بلاخره انسان است، انسانهایی که در آینده مسئولیت محوری ترین بخش توسعه را به عهده خواهند گرفت. در این شرایط تمام کارشناسان تربیتی بر این باورند که امروز مهمترین وظیفه و هنر آموزش در مدارس یاددهی شیوه های یادگیری و پرورش مهارت هایی است که به کمک آنها فرد بتواند راههای حل مسئله را کشف و مجهولات را بیابد. « همیاری» در لغت به معنای با هم کار کردن جهت سهیم شدن در یک تولید ادبی، علمی و آشنایی است. همیاری به معنی عمل یا کاری را به همراه دیگری انجام دادن نیز می آید. در عصر کنونی موضوع آموزش هرکجا و هر زمان و یادگیری مادام العمر یک اصل پذیرفته شده است که نگاه سنتی به آموزشهای مقطعی را نفی می کند. در این عصر، یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی که دستخوش تغییرات وسیع خواهد شد، نهاد آموزش و یادگیری در سطح عمومی و عالی است. |
مریم ابدا لی: کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی اختصارات: ۱-PJD= The Performance Judging Design ۲-TED= The Team Effective Design Clarifying Attitudes Design CAD= ۳- منابع و مآخذ فارسی آقازاده، محرم ۱۳۷۸ " ساختار یادگیری از طریق همیاری" مجله تکنولوژی آموزشی شماره ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۸سال چهارم ص۲۱-۲۷ استاد زاده، کرامت الله ۱۳۷۸،" روش تدریس همیاری، نمونه موردی درس شیمی" آموزه پیش شماره سوم و چهارم ص ۴-۱۰ احمدوند، محمد ۱۳۸۵، "یادگیری مشارکتی در زبان انگلیسی، ( روش کارآیی تیمی) http://www.knowclub.net/paper/?p=۱۵۷ الیس، سوزان و والن، سوزان ۱۳۷۹،" آشنایی با یادگیری از طریق همیاری" تهران، نشر نی جعفرپور، رضا ۱۳۸۱،" بررسی تطبیقی تاثیر روشهای تدریس همیاری و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس شیمی سال اول دبیرستان در شهرستان داراب" . پروژه کارشناسی ارشد در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی حیدری، صدیقه ۱۳۸۱،" بررسی تاثیر آموزش به شیوه همیاری بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان" پروژه کارشناسی ارشد در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی شعبانی ، حسن ۱۳۷۶، "مهارت و آموزش و پرورش" ، نشر سمت قدرت فر، زهرا ۱۳۸۲،" بررسی تاثیر شیوه تدریس مشارکتی « همیاری» بر خود پنداره و عملکرد دانش آموزان مقطع متوسطه ناحیه ۴ شیراز، " پروژه کارشناسی ارشد در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی منابع و مآخذ انگلیسی Gough, P.B. (۱۹۸۷) " The Key to Improving Schools: An Interview with William Glasser." Phi-Delta-Kappan, May ۱۹۸۷ p. ۶۵۹ Johnson, David. W. & Johnson, Roger. T (۱۹۸۹) Cooperation and Competition: Theory and Research, Edina Minn: Interaction Book Company, p.۱۷۲ Mouton, J.S. & Blake, R.R. (۱۹۸۴) "Synergy, A New Strategy for Education, Training and Development, Jossey- Bass Publishers مریم دهکردی |