مدرسه هوشمند (smart school)

سال‌ها پیش با ورود دستگاه کامپیوتر به دنیای آنالوگ، جمله‌ای مدام حوالی حس شنوایی‌مان هشدار می‌داد؛ جمله‌ای با این مفهوم که از این پس بی‌سواد به افرادی که خواندن و نوشتن نمی‌دانند اطلاق نمی‌شود بلکه این عنوان برای کسانی به کار گرفته می‌شود که روش‌ها و زبان استفاده از کامپیوتر را نمی‌دانند؛ جمله‌ای که پیامد آن ظهور قارچ‌گونه‌کلاس‌های آموزش کامپیوتر و هجوم کارآموزان برای دانستن زبان این دستگاه پررمز و راز بود.
اما در واقع چاره کار این نبود. وجود کلاس‌های آموزش کامپیوتر در مقام مقایسه، همانند کلاس‌های اکابر برای جاماندگان از قافله سوادآموزی بود. یعنی آموزش زبان رایانه برای زندگی‌کردن و تنفس در دنیایی که قرار است حد فاصل فرد با دنیای پیرامون‌اش، صفحه نمایشگر کامپیوتر و صفحه کلید آن باشد، گستردگی، عمومیت و ضرورت بیش‌تری می‌طلبد. از این رو به کاربستن فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در امر آموزش و پرورش عمومی کشور از مراحل ابتدایی یک راه‌حل منطقی برای این خلاء به شمار می‌رود.

ادامه نوشته

تدريس وتكنولوژي آموزشي درجهان امروز

معلمان در گذشته تنها به دانش‌آموزان و درس توجه داشتند و تنها به آن دو مي‌پرداختند. مطالعه تاريخ آموزش و پرورش و بيشتر كتاب‌هاي تربيتي نشان مي‌دهد كه غالباً به معلمان توصيه مي‌شد دانش‌آموز خود را دوست بدار و البته بدون اشاره به ضرورت شناخت او و روش شناختن ماهيت و روش دوست داشتن دانش‌آموزان، معلومات خود را زياد كن. منظور از معلومات زياد يا باسواد بودن عمدتاً اين بود كه معلم، حاضرجواب باشد و به همه پرسش‌ها فوري پاسخ دهد و از حفظ تدريس كند. ليكن معلم امروز، خود را ناگزير مي‌بيند كه به همان اندازه دانش‌آموز و درس، به خودش و موقعيت آموزشي و يادگيري يا شرايط موثر در آموزش و يادگيري نيز بپردازد و چگونگي آن‌ها را از جمله عوامل تعيين‌كننده‌ موفقيت در تدريس و يادگيري تلقي كند. به بيان ديگر، معلم معاصر، به عنوان يك مدير يا سازمان‌دهنده، خود را موظف مي‌داند كه علاوه بر خود دانش‌آموزان و مطالب درسي به ساير عوامل موثر در موفقيت تدريس و يادگيري نيز بپردازد. از معلم امروز، در همه مراحل آموزشي، نبايد انتظار داشت كه همچون گذشتگان به حصير و تشكچه پناه ببرد و تنها حرف زدن و متكلم وحده شدن را وسيله آموزش بداند بلكه او ناگزير است از آخرين يا جديدترين فرآورده‌هاي آموزشي و تكنولوژي آموزشي استفاده كند.
ادامه نوشته

چگونه از وسايل آموزشي بهره بگيريم ؟

وسايل كمك‌آموزشي شامل رسانه‌ها، تصاوير، استفاد‌ه از نمايش، بازي‌هاي آموزشي و ايجاد‌ گروه‌هاي كوچك د‌انش‌آموزي براي فعاليت‌هاي د‌رسي و ذوقي است كه امر ياد‌گيري را بسيار مطلوب و جذاب مي‌سازد‌ و هد‌ف از كاربرد‌ انواع وسايل كمك‌آموزشي، تسهيل و تسريع آموزش و ياد‌گيري است. استفاد‌ه از مواد‌ و وسايل آموزشي باعث توجه بيشتر فراگيران و د‌ر نتيجه كاهش ميزان تاثير موانع ارتباطي از نوع فيزيكي آن مي‌شود‌ و ارتباط و تفاهم بيشتري بين معلم و شاگرد‌ برقرار مي‌كند‌. د‌ر حقيقت وسايل كمك‌آموزشي، بخشي از تكنولوژي آموزشي است كه هد‌ف آن حل مسائل و مشكلات آموزشي، از طريق بررسي و كنترل كليه عوامل موثر د‌ر ياد‌گيري و مجموعه اجزاي تشكيل‌د‌هند‌ه فرآيند‌ آموزشي است. رسيد‌ن به اين هد‌ف، كار چند‌ان ساد‌ه‌اي نيست زيرا علاوه بر تغييرات و اصلاحات لازم د‌ر سيستم سنتي معلم‌مد‌اري بايد‌ صلاحيت و توانايي علمي و عملي معلمان را از طريق آموزش‌هاي لازم ارتقا د‌اد‌ كه يكي از راه‌ها، شناخت و كاربرد‌ مفاهيم متفاوت تكنولوژي آموزشي توسط معلمان است
ادامه نوشته

تكنولوژي آموزشي ياتكنولوژي آموزش وپرورش

مي گويند : معلم كسي است كه زندگي مردم را تغيير مي دهد  به راستي در جهاني كه تكنولوژ‍ي به عنوان آفريده ي علم و آفريننده ي علم ، تقريبا در همه ي سطوح مسلط شده است رايانه ها در عرض چند ثانيه مي توانند انواع اطلاعات را از سر تا سر دنيادراختيار انسان قرار دهند به وسيله تلويزيون مي توان رو يدادي را براي ميلونها نفر به صورت همزمان به نمايش گذاشت به فشار دادن يك دكمه مي توان پيامي را در كمتر از ثانيه به رايانه ديگر انتقال داد . مي توان از امكانات كتابخانه ها و موزه ها و دانشگاههاي مجازي استفاده  كرد

ادامه نوشته

نقش معلم در آموزش مبتني بركامپيوتر

در مدارس و آموزشگاه ها ، معلم يكي از مهم ترين فاكتورهاي موفقيت محسوب مي شود. تا جائي كه بسياري از آموزشگاه ها حاضرند مبالغ كلاني بپردازند تا نام يك معلم معروف را در فهرست مدرسانشان داشته باشند، و البته ساختار معلم مدار آموزش سنتي نيز همين را مي طلبد. در سيستم آموزشي كه بار اصلي آموزش تقريبا بر عهده يك مولفه است ، طبيعي است كه هر تغيري در آن مولفه، تغير در كل كيفيت آموزش را به همراه دارد. باور عمومي اين است كه با روي آوردن به ابزارهاي جديد آموزشي و مشخصا آموزش مبتني بر كامپيوتر( نرم افزار هاي آموزشي ، آموزش آنلاين ، . . . ‌) ، نقش مدرس كمرنگ خواهد شد
ادامه نوشته

تعريف تكنولوژي آموزشي از ديدگاههاي مختلف

واژه تکنولوژي آموزشي از ريشه يوناني Technologia  به معني برخورد سيستماتيک مي آيد و  تکنولوژي آموزشي به معناي کاربرد دانش براي مقاصد عملي مي باشد.  وبستر 1981

تعريف تکنولوژي آموزشي از ديدگاههاي مختلف:

از نظر جي . آر . گاس مدير مرکز تحقيقات و نوآوريهای آموزشی وابسته به سازمان همکاریهای اقتصادی کشورهای اروپایی تکنولوژی آموزشی عبارت است :

 طرح سازمان یافته و استقرار یک سیستم فراگیری که از مزایای روشهای نوین ارتباط جمعی و شیوه های جدید تدریس ، ابزار و وسایل بصری و سازمان بندی کلاس بهره گیری می کند .

از نظرجیمز براون

تکنولوژی آموزشی عبارت است از طراحی منظم سیستماتیک ، اجرا و ارزشیابی با استفاده از علومی چون ارتباطات وهنر و روانشناسی بخصوص مکاتب روانشناسی

نگاه جیمز براون با توجه به تعریف سیستماتیک از ارزش ویژه ای برخوردار است زیرا توجه به عملکردسیستم باعث می شود همواره یادگیری و یاددهی  در غالب یک درون داد چرخه سیستم و برون داد مورد نظر و ارزیابی قرار گیرد.

 از این طریق می توان مرحله به مرحله آموزش و یادگیری را مورد نظرو دقت قرار داد و معایب ومحاسن سیستم آموزش را مشخص نموده و نقاط قوت آن حفظ نموده و تکامل بخشید و نقاط ضعف آن را از بین برد تا سیستم به صورت بهینه به کار خود ادامه دهد .

ادامه نوشته

مرد اول تكنولوژي آموزشي ايران

طرحى براى آموختن!

هاشم فردانش :
- متولد ۲۶ تير ماه ۱۳۳۰ تهران                                                                 
- ليسانس اقتصاد، دانشگاه شيراز
- فوق ليسانس تكنولوژى آموزشى، دانشگاه سيراكيوس، نيويورك آمريكا
- دكتراى روانشناسى و تكنولوژى آمورشى، دانشگاه كاليفرنياى جنوبى، لوس آنجلس آمريكا
- استاديار سازمان پژوهش و برنامه ريزى آموزشى، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ايران (۱۳۷۸ - ۱۳۶۵)
- مدير كل دفتر تكنولوژى آموزشى سازمان پژوهش و برنامه ريزى آموزشى، وزارت آموزش و پرورش، تهران ايران (۱۳۷۰ - ۱۳۶۹)
- استاديار دانشكده علوم انسانى، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران (۱۳۷۱ - ۱۳۷۸)

- دانشيار دانشكده علوم انسانى، دانشگاه تربيت مدرس، تهران ايران (۱۳۷۸ - تا كنون)
- عضو انجمن ايرانى تعليم و تربيت و
European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) در نيكوزيا، قبرس
- پژوهشگر برتر سال، معاونت پژوهشى دانشگاه تربيت مدرس ۱۳۷۹
- راهنمايى و مشاوره نزديك به چهل پايان نامه در مقاطع فوق ليسانس و دكترا

 

ادامه نوشته

مراحل پخت خورشت فسنجان درمدل ASSURE

The ASSURE Model

Analyze learners
State objectives
Select methods, media, and materials
Utilize media and materials
Require learner participation
Evaluate and revise
 
Models that help educators to provide optimal learning environments to students by accommodating to various student learn
Models that help educators to provide optimal learning environments to students by accommodating to various student learning styles and using appropriate instructional resources and methods
ASSURE is an example of an instructional model for technology integration. It is not necessarily a lesson planning method, but a model that ensures a good educational environment and experience for teachers and students
 
ادامه نوشته

طراحي آموزشي مراحل تعويض چرخ ماشين در مدل ADDIE

ADDIE Model 

Presented by : Hortensia Torres

EDTC 3320: Instructional Design for the Corporate Trainer

Introduction 

          The ADDIE instructional design model is

          the most common instrument use by the instructional designers. It is a model that

          teach step-by step the whole process of any training program, it is use in the framework

        to create new ideas

    

ادامه نوشته