تكنولوژي آموزشي ياتكنولوژي آموزش وپرورش
جايگاه مدرسه و معلم در كجاست ؟ در عصري كه دانش اموزان در استفاده از فناوري از معلمان پيشي گرفته اند و تكنولوژي به سرعت در حال رشد است يك معلم چگونه مي تواند از اين تكنولوژي ها در امر يادگيري استفاده كند ؟ آيا تكنولوژي در فرايند يادگيري اثر بخش است ؟
در جهان متغير امروز آموزش و پرورش بهترين اماده سازي را براي سازكاري ايجاد مي كند ما زماني كه تبادل اطلاعات و گسترش آن صحبت مي كنيم اولين مسئله در ذهنمان امر يادگيري است . چون زندگي روان شناختي انسان با يادگيري آغاز مي شود و تنها در طول زندگي هدف سبك و جهتهاي يادگيري تغيير مي كند يادگيري زماني صورت مي گيرد كه با روش و ابزارها مناسب و مطلوب ارائه شود . رشد تكنولوژي دنياي ما را نياز مند شهرونداني ساخته كه داراي ويژگي ها زير هستند
1- درست و انتقادي مي انديشيد
2- از باز انديشي و فرا انديش نمي ترسند.
3- از آموخته ها خود عملا استفاده مي كنند و خود گردان هستند.
4- از احساس و عواطف متعادل و معتدل برخوردارند .
5- محدويت ها و امكانات خود را مي شناسند و در جهت تغيير مطلوب حركت مي كنند .
6- ازعزت نفس برخور دارند درباره ي خويش واقع بينانه مي انديشند .
7- عوامل كنترل را در درون خود جستجو مي كننند .
8- خود را مدام در حال رشد و تكامل و يادگيري مي دانند .
9- ديگران در مي يابند و مي پذيرند.
10-ديگران را همانند خود محترم و ارزشمند مي شمارند.
11-خود را مسئول مي دانند و به دور از خود پنداري منفي هستند .
12-فرزند زمان هستند و به دنبال كسب علوم و مهارتها عصر خويشند.
13-به آفريدن مي انديشند و مي توانند بيافريند زيرا مي دانند كه در جهان امروز موفقيت در برخور داري از زندگي سالم نيازمند فعاليت و خلاقيت است .
البته بايد توجه داشت كه ما معلمان و مديران بايد خود داراي چنين ويژگي هايي با شيم تا بتوانيم به پيدايش رشد و تقويت اين ويژگي ها در كودكان باور داشته باشيم كه ما در قرن تنش ها زندگي كنيم تنش جهاني شدن و محلي ماندن همگاني شدن و انفرادي ماندن سنت گرايي و نو گرايي رقابتها و فرصتهاي برابر نا محدود دانش و ظرفيت محدود بشر در جذب ان ماديات و معنويات
و كليد پيروزي در روياي روي با چالش ها يادگيري است كه با تكيه بر چهار ستون آن مي توانيم قلب آموزش و پرورش يادگيري را تهسيل بخشيم و هدايت گرآن باشيم كه امروز همان فرد است .
تكنولوژي به صورت مستقيم بايادگيري در ارتباط است تقريبا تكنولوژي اموزشي با ارائه مجموعه روش ها و استراژيها در زمينه مسائل آموزشي و تجريه و تحليل برنامه هاي آموزشي چه از طريق استفاده از رسانه ها و وسايل آموزشي و چه از طريق فرا گردها و طراحي برنامه هاي اموزشي حر ف آخر ر ا در آموزشي و پرورش مي زند البته منظور آراستين مدارس با رايانه ها و ... نيست بلكه ميزان پرداخت مديران و معلمان در استفاده از تكنولوژي ها براي تسهيل ياد گيري تثبيت در ياد گيري تسريع در ياد گيري و تعميق در يادگيري است .
از آنجا كه براي ما انسان مطرح است و تكنولژوي يادگيري را به محصل انتقال مي دهند كم بها تلقي كردن استفاده از تكنولوژي آموزشي آثار منفي خواهد داشت زير ا در جهان امروز اهداف آموزشي و پرورش بارآاوردن زنان و مرداني است كه خلاقند – فعالند – متفاوت مي انديشند كاشفند داراي ذهن باز هستند و به صورت انتقادي مي انديشند هيچ خبر را كوركور انه مي پذيرند ديدن را بر شيندن و فهميدن را بر فهماندن ترجيع مي دهند و پرسشگر ند و معلماني موفق كه از پرسش هاي فراگيران فرا نكنند و نيازهاي معاصر و جامعه و كودكان و نوجوانان را درك كنند و تلاش كنند قبل از اينكه خواستار تجهيزات آموزشي باشند خود مهارتهاي عصر فناوري اطلاعات را بدست آورند .