کاربرد های رایانه در کلاس درس

2- ریاضیات : در برخی از نرم افزارهای ریاضی از روش اکتشافی یادگیری برای آموزش استفاده شده است .مجموعه برنامه های آموزشی هندسه از این جمله می باشد .

نرم افزارهای آموزشی شامل : 1- مفهوم عدد      2- عملیات چهار گانه روی اعداد         3- ارزش مکانی        4- اندازه گیری  

مفهوم عدد : دانش آموزان در دو قسمت    1- ردیف کردن  بدون شمارش     و     2- ردیف کردن با شمارش، به درک مفهوم عدد می رسند .

عملیات چهار گانه روی اعدا : این بخش به دو قسمت   1- عملیات چهار گانه روی اعداد یک رقمی ( جدول های جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم ) و 2- عملیات چهار گانه روی اعدا د دو رقمی و سه رقمی با انتقال و بی انتقال تقسیم می شود .

مفهوم ارزش مکانی :   در این بخش دانش آموزان از طریق مسابقه با کامپیوتر ، ارزش مکانی اعداد دو رقمی و سه رقمی را فرا می گیرند در پایان مسابقه ، نتیجه ی آنان با نتیجه ی عددی کامپیوتر مقایسه می شود و در صورت موفقیت تقویت مثبت ودر صورت ناموفقیت تقویت منفی ارائه می شود .

مفهوم اندازه گیری زمان : دانش آموزان در دو مرحله ی آموزشی و امتحان به یادگیری ساعت اقدام می کنند . در مرحله ی آموزشی ، ابتدا زمان توسط کامپیوتر نشان داده می شود . سپس دانش آموز با حرکت دادن عقربه های بزرگ و کوچک ساعت آن را درست می کند . در مرحله ی امتحان نیز به ارزیابی نقاط قوت و ضعف خود در یادگیری ساعت اقدام می کنند .

3- املا : کلیه ی نرم افزارهای تولید شده در زمینه ی املا از نوع تکرار و تمرین است .بدین معنی که دانش آموزان با استفاده از آن ها به تمرین آموخته های قبلی خود در باره ی لغات اقدام می کنند .برخی از نرم افزارها نیز خطاهای دانش آموزان را در املا به صورت خود کار تصحیح و باز خوردهای مناسب به آن ها ارئه می دهد .تحقیقات نشان داده است که استفاده از نرم افزارهای املا در کاهش اشتباهات املایی دانش آموزان بسیار مؤثر بوده است .نرم افزارهای آموزش املا نویسی برای دانش آموزان پایه های اول تا پنجم ابتدایی تهیه شده است .اما با توجه به انعطاف پذیری نرم افزار ، برای دانش آموزان دیگر پایه ها و حتی بزرگسالان نیز قابل استفاده است .

بخش ها ی مختلف نرم افزار : ( نرم افزار آموزش املا نو یسی به چهار بخش عمده تقسیم می شود .)

1- املا                 2- آموزش املا نویسی ( املای کلمه ها )            3- آموزش روخوانی            4- زنگ تفریح   

 

اهداف تهیه ی نرم افزارها :

1- پرورش مهارت « صحیح نویسی کلمه ها » و مفاهیم بنیادی ریاضی

2- توسعه ی ICT    در خانه و مدرسه و فعال کردن رایانه های موجود

3- کاهش مشکلات یادگیری

4- صرفه جویی در استفاده از کاغذ و دفتر ( استفاده از رایانه به جای روش های سنتی )

5- افزایش انگیزه ی تحصیل و یادگیری دانش آموزان با استفاده از تمرین های جذاب و فکری

6- کاهش مردودی از طریق ارتقاء سطح یادگیری املا نویسی کلمه و ریاضیات با استفاده از امکانات سمعی - بصری

7- کمک به معلم کلاس و خانواده ی  دانش آموزان و بی نیازی از معلم خصوصی

8- صرفه جویی در نیروی انسانی

9- کمک به آموزش مدارس چند پایه

10- رواج تکنولوژی آموزش در مدارس

11- گسترش ارتباط معلمان با رایانه و آموزش معلمان برای استفاده از روش های جدید و تدریس   

منبع مورد مطالعه

راهنمای آموزش و ارزشیابی املا

مؤلف : دکتر ایرج خوش خلق

چاپ سوم 1387